Khamis, 26 Januari 2012

Memangla dia tu kafir, tapi..



Baru-baru ini tersebar kisah beberapa produk yang didakwa mengandungi DNA babi di internet. Agak tersentak juga memandangkan memang produk-produk itu adalah produk utama di dapur. Jenama yang familiar.

Tapi beberapa hari kemudian tersebar pula penafian dari pihak JAKIM yang mengesahkan bahawa produk itu memang ada sijil HALAL.

So, apa yang saya lihat semua cuma satu FITNAH. Macam trend pulak sekarang ni, semua orang berlumba-lumba nak buat cerita (betul atau tak betul belakang cerita). Memang la orang tu dah sah-sah tak sembahyang (bukan Islam) , tapi yang kita nak buat dosa free memfitnah tu nak buat apa. Bukan yang buat cerita tu je, ni yang tukang share kat FB pun tak pasal-pasal invest saham dosa jugak. As a Muslim, memang benar kita dituntut untuk menyampaikan ilmu walaupun sepatah kata. Tapi please, check dulu kesahihannya. Ini soal kredibiliti, maruah dan nama baik orang lain. Bukan pasal kisah ni je. Banyak lagi contoh lain sebelum ni. Tu yang terpanggil nak mencatat di sini.

Wallahualam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan