Ahad, 20 Februari 2011

Jom kira nilai persaraan anda!

Dalam entry sebelum ini saya ada menyentuh tentang persaraan. So dalam entry kali ini, saya ingin mengajak anda untuk kira sendiri berapa nilai yang anda perlukan untuk bersara nanti..

Kata orang, kalau kita gagal merancang, sebenarnya kita merancang untuk gagal.

Klik sini untuk mula mengira. (mesti jujur dengan diri anda)

Selamat mengira!

Khamis, 17 Februari 2011

Adakah anda sudah dilindungi?

Hidup kita bagaikan satu putaran. Perjalanan hidup kita bermula dari saat kita dilahirkan, belajar berjalan, berlari, sekolah, masuk U, bekerja, berkeluarga, mengumpul harta dan akhirnya bersara. Masing-masing punya matlamat sendiri.

 

Carta di atas saya gambarkan sebagai life stage yang hampir setiap daripada anda akan lalui. Anda mula bekerja (katalah pada usia 25 tahun) setelah usai pengajian di Uni. Untuk selama 30 tahun anda bekerja anda menikmati peningkatan gaji hinggalah pada satu tahap maksimum yang anda boleh capai sehingga umur persaraan anda. Disamping itu, anda mula membuat komitmen kewangan; membeli kereta, rumah, memulakan keluarga dan membuat persediaan pendidikan anak.Komitmen anda sentiasa berkembang mengikut tahap. Anda bijak merancang dengan mengenepikan sedikit pendapatan untuk membuat simpanan persaraan (sebab dah baca artikel tentang persaraan tadi. :)) dan melaburkannya. Jadi kotak biru di atas adalah kekayaan terkumpul. (accumulated wealth). Setelah anda bersara, anda telahpun mempunyai satu dana persaraan yang mencukupi untuk menampung keperluan hidup anda untuk baki 25 tahun lagi hidup anda ( lihat kotak merah). Apa yang saya ceritakan ini mungkin adalah rencana kita : Habis belajar > kerja > kumpul duit/harta > berkeluarga >; bersara dengan tenang.

TAPI...jika ini berlaku di tengah-tengah perjalanan anda, adakah anda bersedia?


Ya, mungkin anda seorang yang aktif, menjaga kesihatan dan mengambil suplemen kesihatan. Tapi kemalangan adalah tidak dapat dijangka dan penyakit yang namanya pelik-pelik pun bila-bila masa boleh singgah menyapa anda. Dan yang tak dapat disangkal mati itu pasti.

Persoalannya sekarang adakah anda bersedia mengahadapi perkara-perkara yang tidak dijangka itu? Bayangkan jika ia berlaku disaat anda di puncak komitmen. Anda seorang yang bekerja, anak sedang bersekolah, anda pula ditimpa kemalangan dan hilang punca pendapatan. Simpanan anda akan menyusut, malah mungkin tiada lagi simpanan persaraan. (KWSP sekarang membenarkan pengeluaran simpanan untuk menanggung kos perubatan penyakit kritikal). So..you jeorpadised ur financial goal!

Di situlah pentingnya perlindungan. Anda perlu melindungi pendapatan dan simpanan anda. Di Prudential, kami amat memahami keperluan ini dan saya boleh membantu anda merancang kewangan anda supaya anda sentiasa dilindungi. Jadi hubungi saya jika anda ada apa-apa kemuyskilan yang terlintas di benak anda ....  szarra130@gmail.com

Rabu, 16 Februari 2011

Merancang untuk bersara

Sedar atau tidak, bila kita patut merancang untuk bersara? (maksud saya merancang jumlah yang diperlukan untuk persaraan kita) Sebagai rakyat Malaysia, kita beruntung kerana bila saja kita mula bekerja, kita telah 'dipaksa' untuk menyimpan untuk persaraan kita dengan adanya caruman KWSP. Jadi kerana itu ramai yang ambil mudah tak mahu memikirkan , dan tanpa sedar kita memperjudikan persaraan kita. Pernahkah kita terfikir berapa nilai persaraan kita nanti? Berapa jumlah yang perlu ada? Berapa kita kena simpan dari sekarang? Macammana nak optimumkan pulangan simpanan persaraan? Bila umur terbaik untuk memulakan simpanan? Aiiii...berapa banyak soalan daaaa


Kajian menunjukkan (Personal Money , Nov 2010), masyarakat Malaysia memulakan perancangan persaraan pada usia yang lewat ; 39 tahun ke atas. Menurut kajian, apabila mereka mula berkeluarga (mempunyai anak) dan bila melewati usia tertentu barulah mereka mula merancang kewangan mereka. Berikutan perancanagn yang lewat dan tidak tepat, ramai yang tidak yakin dengan persediaan persaraan mereka. Sedangkan dalam minda kita, ketika bersara lah kita ingin menikmati kehidupan dengan sepenuhnya tanpa memikirkan untuk mengejar masa ke sana-sini dan melakukan apa saja yang kita suka. Namun sedarkah kita menurut kajian , kebanyakan pesara (72%) menghabiskan wang KWSP mereka dalam masa 3 tahun selepas bersara! Sedangkan jangka hayat individu di Malaysia adalah sekitar 75-78 tahun. Bermakna kita perlu memikirkan tabungan kita mencukupi untuk menanggung kehidupan kita selama lebih kurang 20 tahun lagi selepas bersara? Sebab itulah saya mengutarakan persoalan di atas.

Jadi, persoalannya pada usia berapakah kita patut memulakan perancangan kewangan?Seeloknya bermula lah seawal mungkin.  Sebaik sahaja anda mendapat gaji yang pertama, mulalah merancang perbelanjaan dan simpanan anda jika anda enggan menjadi hamba wang. Anda boleh rujuk kembali artikel saya sebelum ini untuk tips senang muflis...

Berapa pula jumlah yang anda perlu simpan setiap bulan? Bagi persoalan ini, anda perlu lihat apa gaya hidup yang anda inginkan ketika anda sudah bersara nanti. Kalau anda ingin menghabiskan masa dengan bercuti dan bersantai di temapt-tempat mewah, maka tinggilah jumlahnya. Tapi jika anda memilih untuk berpindah ke kampung, mungkin tidak memerlukan jumlah yang banyak. Anda juga perlu mengambil kira tanggungan anda ketika itu. Jika anda memulakan keluarga pada usia yang lewat, mungkin pada waktu persaraan anda masih perlu menanggung pendidikan anak-anak. (tu belum ambil kira kalau tambah lagi satu cawangan!) Selain itu dalam menentukan nilai persaraan, kita perlu mengambilkira soal inflasi kerana inflasi boleh menyusutkan nilai wang anda. Tak percaya? Klik sini 

Bagaimana nak fight inflasi? Di sini lah anda perlu bijak mengoptimumkan nilai wang anda dengan mencari medium terbaik untuk melaburkan tabungan persaraan di tempat yang boleh mengatasi nilai inflasi. Sebagai contoh, jika kita menyimpan di simpanan tetap yang menawarkan pulangan 2% setahun, dengan kadar inlasi 5%; sebenarnya jumlah pulangan pelaburan anda telah menjadi negatif.  (2%-5%= -3%) . Kan dah susut nilai tanpa kita sedar? Jadi carilah pelaburan yang menawarkan pulangan melebihi nilai inlflasi. Untuk rujukan, sila klik untuk artikel berkaitan.

Mungkin nampak rumit. Ya, namun perancangan yang baik dan awal menjamin kekukuhan kewangan anda. Mungkin sukar untuk merancang sendiri, jadi cari bantuan. Anada boleh emel saya untuk pertanyaan lanjut. szarra130@gmail.com

Syahdunya hari ku..

Awal pagi...hujan mencurah-curah turun. Suasana sejuk, kelam dan mendung. Saya juga bangun dengan hati yang kurang ceria. Bagaikan turut ikut suasana yang suram.

Aduh.. sangat tidak proaktif. Sangat kurang semangat. Sangat syahdu...Kenapa hati ni mula bersyahdu syahdan...

Memang mudah untuk saya katakan pada diri, be strong, face it.. tapi saya hanya seorang manusia. Hati saya juga mudah tersentuh. Walau ada seorang teman pernah memberitahu saya, dia kagum dengan semangat dan sifat positif saya. Tapi saya juga sering menyoal diri, positifkah aku? Mungkin..most of the time. Namun, adakala pegangan goyah jua jika sering diterjah ujian. (Ujiankah?) Adakala saya terkulai jua jika sering diasak dugaan. Adakala serasa ingin lari jauh. Tapi akan selesaikah semua masalah, akan terungkaikah semua untaian yang membelit diri? Kerana saya sedar tak seorangpun dari kita bebas dari masalah. Cuma yang membezakan kita adalah bagaimana kita menghadapinya. Bagaimana kita melihatnya. Lantas..bagaimana saya melihat ini sekarang?

Semoga hati saya terus utuh tidak diterpa kesyahduan begini lagi.. Bak kata seorang teman, apapun pilihan dan keputusan yang kita buat pasti  cabarannya. Pilih di kiri mungkin manis tapi apa pula di sebalik kemanisan itu. Pilih di kanan, walaupun pahit mungkin ada terselit sedikit kemanisan di hujungnya. Jadi terserah kepada saya, adakah ingin menghadapi atau lari mencari masalah lain pula..(?)

nota: sekadar luahan hati si bunga....

Selasa, 15 Februari 2011

Siapa di sekeliling anda?

I received this email past few months ago, and its really meaningful:

I'm sending this to you to see how many actually read their e-mail.

Your response will be interesting.

Pay attention to what you read.

After you have finished reading it, you will know the reason it was sent to you.

Here goes:




People come into your life for a reason, a season or a lifetime.

When you know which one it is, you will know what to do for that person..



When someone is in your life for a REASON, it is usually to meet a need you have expressed.

They have come to assist you through a difficulty, to provide you with guidance and support,

to aid you physically, emotionally or spiritually.

They may seem like a godsend and they are.

They are there for the reason you need them to be.

Then, without any wrongdoing on your part or at an inconvenient time,

this person will say or do something to bring the relationship to an end.

Sometimes they die. Sometimes they walk away.

Sometimes they act up and force you to take a stand.

What we must realize is that our need has been met, our desire fulfilled, their work is done.

The prayer you sent up has been answered and now it is time to move on..


Some people come into your life for a SEASON, because your turn has come to share, grow or learn.

They bring you an experience of peace or make you laugh.

They may teach you something you have never done.

They usually give you an unbelievable amount of joy.

Believe it, it is real. But only for a season.



LIFETIME relationships teach you lifetime lessons,

things you must build upon in order to have a solid emotional foundation.

Your job is to accept the lesson,

love the person and put what you have learned to use in all other relationships and areas of your life.


Send this to every friend that you have on-line,

including the person who sent it to you.

0 Replies - you may need to work on your 'people skills'

2 Replies - you are nice but probably need to be more outgoing

4 Replies - you have picked your friends well!

6 Replies - you are downright popular

8 Replies or More - you are totally awesome

(and that's probably why you're on MY list)

I wonder what mine will be.











Errr..hye..saya blogger baru


Dah lama nak join segmen saudara Ben Ashaari. Tapi kesuntukan masa memang membuatkan saya selalu terlepas. tapi kali ni harap sempat ye saudara Ben.

Only for those who has sense of humour

I had receive this quotes from a friend and i found it very funny and yet... u know..somehow its reality..:)
Enjoy it!

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
Sacha Guitry

After marriage, husband and wife become two sides of a coin; they just can't face each other but still they stay together.
Hemant Joshi

By all means marry. If you get a good wife, you'll be happy. If you get a bad one, you'll become a philosopher.
Socrates

Woman inspires us to great things, and prevents us from achieving them.
Dumas

The great question... which I have not been able to answer... is, "What does a woman want? "
Sigmund Freud

I had some words with my wife; and she had some paragraphs with me.
Anonymous

"Some people ask the secret of our long marriage. We take time to go to a restaurant two times a week. A little candlelight, dinner, soft music and dancing. She goes Tuesdays, I go Fridays."
Henny Youngman

"I don't worry about terrorism. I was married for two years."
Sam Kinison

"There's a way of transferring funds that is even faster than electronic banking. It's called marriage."
James Holt McGavran

"I've had bad luck with both my wives. The first one left me and the second one didn't."
Patrick Murray

Two secrets to keep your marriage brimming
1. Whenever you're wrong, admit it,
2. Whenever you're right, shut up.
Nash


The most effective way to remember your wife's birthday is to forget it once...
Anonymous

You know what I did before I married? Anything I wanted to.
Henny Youngman

My wife and I were happy for twenty years. Then we met.
Rodney Dangerfield

A good wife always forgives her husband when she's wrong.
Milton Berle

Marriage is the only war where one sleeps with the enemy.
Anonymous

A man inserted an 'ad' in the classifieds: "Wife wanted". Next day he received a hundred letters. They all said the same thing: "You can have mine."
Anonymous

First Guy (proudly): "My wife's an angel!"
Second Guy: "You're lucky, mine's still alive."


Isk isk... seram lak.. macam tu ke anggapan suami terhadap isterinya...
Whatever it is, kita yang tentukan warnanya...adakah merah membara, atau ungu yang menenangkan..

nota: ini sekadar jenaka dan pendapat peribadi individu. Saya kongsikan ini sekadar hiburan dan mungkin boleh dijadikan pengajaran.:)

Selasa, 8 Februari 2011

Dihambat masa


Sesungguhnya saya dihambat masa yang tidak pernah berhenti berputar
Saya juga dikekang komitmen yang tak pernah berkurang
Berat untuk mengakui bahawa saya sebenarnya sangat lelah dan penat mengejar masa yang serasa makin pantas berlari
Dan lelah jua bila adakala terpaksa mencuri ruang-ruang masa yang ada untuk bersama kamu yang sangat saya rindu...
wahai blogku...

sob...sob...

Rabu, 2 Februari 2011

Poligami

Bila sebut perkatan "poligami" banyak perkara-perkara negatif singgah di minda kita. Betul kan? Saya juga pernah memberi penafsiran yang sama. Yelah, mana ada antara kita yang sanggup nak berbahagi kasih dengan wanita lain. Dan terus juga kita label kaum hawa yang berstatus isteri kedua tu sebagai PERAMPAS.

Tapi, bila saya renungkan kembali, tentu ada sebab dan hikmah di sebalik poligami. Cuma kita sendiri sebagai insan untuk melihatnya dari sudut yang bagaimanaa. Adakah dari sudut emosi? Atau sudut agama itu sendiri? Atau dari sudut kematangan dan rasional?

Kalau kita pilih emosi, jawapan yang pasti, "TIDAK!". Sampai hukum pun kita boleh tolak tepi dahulu. Kalau kita lihat dari sudut agama, ya, memang agama membenarkan. Maka ramailah lelaki di luar sana menggunakan agama sebagai landasan untuk berpoligami. Sayangnya, ramai juga yang gagal
 menyelami apa yang digariskan agama jika nak berpoligami. Natijahnya, ramailah juga yang gagal dari sudut perlaksanaannya. Yang menjadi mangsa adalah institusi keluarga dan sekaligus mencalar imej agama di mata orang lain.

Namun jika kita menilai sungguh-sungguh dengan mata hati, tentu ada sedikit sebanyak kebaikannya. Orang kata madu bagi wanita seumpama racun yang boleh membunuh. Jika kita nilaikan begitu. Jadi kenapa kita tidak nilaikan sahaja madu itu seperti sifat asalnya ; manis? Di mana manisnya? Pagi tadi saya sempat mengikuti perbincangan antara Dato Dr Hj Fadzilah Kamsah, Dr Tg. Mahadi dan Puan Zarina Za
 inuddin dalam rancangan 'Selami Jiwa' berkaitan isu ini. Menurut Dato Dr Fadzilah Kamsah, berdasarkan kajian soal selidik yang di buat, kebanyakan jawapan adalah sangat negatif. (Saya simpulkan sahaja). Ramai wanita yang menentang, menganggap poligami bagaikan neraka dunia, punca keretakan rumahtangga, suami gagal adil, menyebabkan berlakunya penipuan dan sebagainya.

Jadi di situ saya terfikir, apa agaknya PUNCA berlaku keadaan demikian? Setiap perkara yang berlaku pasti ada puncanya. Berdasarkan pengamatan, dan sedikit rujukan melalui pembacaan
 , saya boleh rumuskan bahawa:
* Ramai yang mengaku Islam, dilahirkan Islam, tapi gagal menjadi Islam. Maka ramai yang mengikut sesuatu hukum sekadar mengikut. Tidak menghayati dan mengamalkannya. Berapa ramai yang tahu kenapa Allah membenarkan poligami dan apa syaratnya. Dalam surah An Nisa' ada menyebut tentang perkara ini. Antara maksudnya: Berkahwinlah kamu dengan perempuan yang kamu inginkan satu atau dua atau tiga atau empat, tapi kalau kamu bimbang tidak dapat berlaku adil maka kahwinlah satu sahaja (betulkan jika saya tersilap).
* Ramai yang ada keinginan nak berpoligami, mempunyai kemampuan tapi tak sanggup nak beritahu isteri pertama. Alasannya nak jaga hati isteri pertama. Tapi antara sedar dengan tidak sebenarnya dia dah mencipta masalah baru dan tidak mengormati hak isteri-isterinya. Maka akan berlakulah ketidak adilan dan mengundang masalah-masalah lain.

* Matlamat berpolgami tidak jelas..mungkin hanya kerana nafsu. Dah tentu-tentu tak betul dan tak mengikut syariah.
Tak semua poligami mengundang petaka. Ada yang bahagia, ada yang berjaya. Bagi kita pula sebagai wanita, jangan cepat menghukum. Tak semua wanita yang ingin berkahwin dengan suami orang adalah perampas dan pengikis. Lain orang lain sebabnya, lain juga ceritanya. Nilai dulu, selidik dan baru kita adili. Mungkin anda juga bertanya kepada saya, apa reaksi saya jika suami saya tiba-tiba nak kawin satu lagi?!!! Bagi saya, tentunya saya akan sedih, tapi saya harap saya akan rasional dan matang. Mungkin tela
 h ditetapkan jodohnya bukan dengan saya seorang... jadi jawapan yang pasti saya REDHA.... (if only dia BETUL-BETUL MAMPU sahaja!) ^_^

wallhualam